Informatikai megoldásokat nyújtunk kereskedelmi cégek számára.

Mit csinál az informatikus és miért van rá szükségünk?

27
nov

Mit csinál az informatikus és miért van rá szükségünk?

A napokban beszélgettem egy kedves ismerősömmel és egy érdekes dolgot kérdezett tőlem:

Attila, tulajdonképpen Te mivel is foglalkozol?
Ez a kérdés azért is hangzott furcsán a szájából, mert tudta, hogy informatikus vagyok, mégsem volt egyértelmű számára, hogy milyen foglalatossággal töltöm időm nagy részét. Ekkor tudatosult bennem, hogy az emberek többségének fogalma sincs arról, hogy mi informatikusok mivel tudjuk segíteni a társadalmat.

Ki is találtam egy remek definíciót az informatikusra:

Az informatikus az a személy, akire a legtöbb számítógépet használó cégnek vagy magánszemélynek szüksége van, csak még lehet, hogy nem tud róla.

Persze ha minden a tervek szerint megy, akkor nem is biztos, hogy szükség van ránk. Előfordult-e már, hogy az események nem pont úgy alakultak, ahogy eltervezte?

 

Példaképpen képzeljünk el egy kisebb céget, ahol van mondjuk 10 irodai számítógép és nincs szerver. A döntéshozó, vezető, nem igazán van otthon a számítástechnika berkeiben. Túlságosan bízik a technikában és azt gondolja, hogy ezek a gépek sohasem fognak meghibásodni, és természetesen adatvesztés sem fog bekövetkezni, mert ezek a gépek nem olyanok, mint a nagy átlag. Legyen a történetben egy olyan csavar is, hogy a teljes céges ügyvitel (számlázás, dokumentumok, levelek, szerződések, stb.) csak egy számítógépen található meg egyetlen példányban. Ezeket az adatokat a többi négy gép a hálózaton keresztül tudja elérni. Magyarán ez a gép “fájlkiszolgálóként működik azon felül, hogy dolgoznak is rajta. Természetesen biztonsági mentés sohasem készült semmiről, mert mint tudjuk, ezek a gépek nem romlanak el, legfőképp “az a gép” nem.

A számítógép alkatrészek élettartama átlagosan 5-6 évben van meghatározva napi 8 órás üzemet feltételezve. Persze ez nem azt jelenti, hogy nem élheti meg egy számítógép a 7. születésnapját, de az sem ritka, hogy már előbb jobb létre szenderül.

Egy szép napsütéses nyári reggelen, amikor mindenki nagy lendülettel vetné bele magát a munka sűrűjébe, egyszer csak bekövetkezik az, amire senki nem számított a cégnél, nem indul “az a gép”. Mivel ezt a történetet elrettentő példának szánom, ezért ne fukarkodjunk a balszerencse faktorral, nézzük a legsúlyosabb verziót.
A gépben levő merevlemez kilehelte a lelkét. Ugye emlékszünk még rá, hogy milyen adatokat is tartalmazott eme jelentéktelen, soha meg nem hibásodó alkatrész. Konkrétan a teljes céges ügyvitelt (számlázás, dokumentumok, levelek, szerződések, stb.). A cég sorsa innen már borítékolható. Van egy jó hírem: Holnaptól nem kell bejönni dolgozni!

Most nézzük ugyanezt a céget egy másik szituációban. Itt a vezető igénybe veszi egy informatikus segítségét a cég informatikai rendszerének átvilágításában, hogy megkeresse a gyenge pontokat, és kiküszöbölje a hiányosságokat.
Informatikus emberünknek egyből feltűnik “az a gép”. Ezt sürgősen meg kell szüntetni! A példa rendszerünkben jelenleg ez jelenti a legnagyobb biztonsági kockázatot.

A megoldás:
A rendszerbe bekerül egy hálózati adattároló (szerver), vagy egy felhő szolgáltatás, ami ezentúl a dokumentumokat, szerződéseket, és akár a munkaállomásokról készült mentéseket is tárolja. A még nagyobb biztonságot szem előtt tartva ráadásul tükrözött merevlemezzel, vagy felhő szolgáltatás esetében akár több földrészen eltárolva. Ezek után a vezetőnek nem lehetnek álmatlan éjszakái, mert a cég adatait biztonságban tudhatja, legyen szó alkatrész meghibásodásról, tűzkárról, vízkárról vagy lopásról.

A cégben bevezetett új adattárolás rendszernek ráadásul van egy olyan áldásos hatása is, hogy kedvenc főnökünk távolról is elérheti a dokumentumokat adatokat, így nem kell mindig bemennie az irodába ha meg szeretne nézni valamit.
Ez csak egy példa eset a sok közül, amiből kiderül, hogy mire is lehet jó egy informatikus. Azoknál a cégeknél, ahol ennél komplexebb az infrastruktúra, ott elengedhetetlen az informatikus szakember(ek) jelenléte, akár napi rendszerességgel is.

Röviden összefoglalva felsorolom milyen esetekben érdemes igénybe venni egy informatikus (vagy informatikai cég) szolgáltatását:

– ha tanácsot szeretnénk kérni informatikai témában,

– ha informatikai rendszerünk üzemeltetését szakemberre szeretnénk bízni,

– ha meghibásodott valamelyik gépünk vagy perifériánk és javításra szorul,

– ha bővíteni, fejleszteni szeretnénk,

– és még számtalan esetben…